Grådiset fortsätter

Grått och disigt tycks vara ett återkommande tema dessa dagar. Inte jättekallt men det går liksom genom märg och ben. Man fryser fast man klär på sig ordentligt. Brr. Nu vill jag ha sol!

I tidningen iForm som kom idag läste jag “Skandinaver ska ut i solen om vintern” nu har forskarna kommit på att vi skandinaver behöver ut i solen mer! Allra  helst kvinnor och allra helst vi som är ljushyade – och inte tål solen så bra, hmm . Här har man i massor med år lärt sig att hålla sig undan sol för det kan man få hudcancer av. Okay, i alla fall vara försiktig i solen. I den här artikeln står det “en färsk studie visar att kvinnor som vistas mycket i solen har mindre risk för framskriden bröstcancer än kvinnor som inte uppehåller sig i solen”…..så nu är det “hudcancer eller bröstcancer, hudcancer eller bröstcancer” vilket ska man välja? Det har visst att göra med D-vitamin som vi inte får så mycket av på vintern då det bildas i kroppen genom solstrålningen. Och framskriden bröstcancer, kan man ha sån som stannar eller vad? Man kan undra.  För ett tag sedan läste jag i samma tidning att det var inte bra att intaga för mycket sojaprodukter för det innehåller östrogener som kan öka risken för bröstcancer. Å andra sidan får många rådet att äta just soja produkter i övergångsåldern för att minska ev besvär (och slippa äta syntetiska hormonpreparat). Och kvinnor i Japan som äter mycket soja har väldigt sällan PMS eller övergångsbesvär. Undrar hur det är med cancer där. Hur man än vänder sig har man rumpan bak!

Jag sitter och funderar på att investera i ett macro objektiv till kameran. Men vad ska man välja? Jag har ju inte hur mycket pengar som helst, men inser att man får lite vad man betalar för och ett objektiv vill man ju ha länge. Och så suktar jag efter en sån där fjärrutlösare, utan kabel. Så man minimerar risken för skaknings oskärpa. Nu ska här fotograferas – bara blommorna kommer upp och blommar någon gång🙂 Jag har ett stativ redan, men där är ett typexempel på att man får vad man betalar för.  Jag köpte ett billigt Hama stativ som inte kostade mer än 300kr tror jag. Och det är inte så bra. Det är svårt att ställa in exakt rätt, det blir liksom knyckigt, och kameran rör sig lite när man trycker ner knappen. Synd att det är så långt till nästa födelsedag🙂

Idag såg jag i alla fall att de basilika frön jag sått i en kruka som nu står i fönstret p kontoret har börjat gro!

Jag har satt igång ett projekt för att sortera upp alla bilder jag har på olika ställen på dator, extern hårddisk och CDs. Den här bilden har jag gjort glasunderlägg av till grannarna. Det är deras Ebba som är modell..

ebbacoaster2.jpg

 Ebba är inte så snabb av sig numera, hon är ju en dam i övre medelåldern, 11 år så egentligen är hon väl, ja, äldre då i hundår räknat. Det blev en vägg klocka också som i färdigt skick såklart är rund och med visare och siffror osv.

ebbaclock.jpg

Exempel på klockor och liknande kan ses här….www.cathyscorner.se/shop.html

Eftersom man beställer grejorna från USA så tar det så pass lång tid att jag inte lägger ner så mycket mer tid på just den  här CafePress shopen men det är kul ibland att fixa och lägga upp nya designer.

Hittade den här bilden på rosen Blue Perfume också och bara måste lägga in den. Gillar rosor.

blueperfume.jpg

Nu ska jag äta middag, chicken curry blir det idag. mums.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Grådiset fortsätter

  1. Anita says:

    Skrev just under ditt blogginlägg om ny “header” och nu är kafferasten slut men … jag måste bara säga att rosen är helt ljuvlig.

    Kram igen Anita

Leave a Reply

