Solig måndag

Solen skiner och fåglarna kvittrar som tokiga. Idag har det varit talgoxar och blåmesar och inspekterat holken igen. Det såg ut som om det var ett par talgoxar, men det blev bara “titta in genom fönstret” den här gången. Sedan kom en liten blåmes och satt utanför och tittade en lång stund. Ska bli spännande att se vilken det blir som flyttar in. Borde bli ganska tidiga kullar i år om vädret fortsätter såhär milt.

Jag har varit i Kista och lunchat med en fd kollega, det var jättekul att träffas och snacka en stund. Vi har inte setts sedan i oktober tror jag det var. Hon har hunnit vara i Goa i Indien på semester och en vecka i Kuala Lumpur med jobbet.  I Kista hittade jag apelsin kaffe igen också. Vi har letat på flera andra ställen sedan jul då vi fick en liten påse i julklapp. Det var så himla gott. Nu slog jag till och köpte ett halvkilo! Och en påse vitt te som jag är nyfiken på att prova. Ska vara nyttigare än svart te. Allt för hälsan🙂

fuschia_tamworth_big.jpg

En fuchsia bild från 2006.  Jag tror det är en som heter The Madam, men jag är inte helt säker. Satt just och tittade igenom Rockdala siten med bilder på alla fuchsior. Man blir bra sugen på att beställa några sticklingar….

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Solig måndag

  1. Ulla says:

    Vitt te är riktigt gott. Jag köpte det för ett tag sedan, inte i lösvikt utan en förpackning med färdiga påsar.
    Jag tyckte det var jättegott. Man kan även blanda i lite riven färsk ingefära, sägs också vara bra för hälsan🙂
    Apelsinkaffe har jag däremot aldrig smakat, låter spännande.
    Hälsningar Ulla

  2. Anita says:

    Apelsinkaffe igen … måste säga att jag blir nyfiken på det. Och vitt te, låter ju jättekonstigt. Ser det ut som mjölk då, eller som vatten? Spännande låter det. Det är kul att pröva nya saker.

    Det var ena riktigt svulstiga fuchsior. Jag tycker att de storblommiga är väldigt vackra men ofta så svåra för dom blir så tunga. En av mina största favoriter är en småblommig upprättväxande “Walz Jubelteen” (tror det stavas ungefär så). Den är så lättskött och rikblommande. Jag har aldrig heller haft löss på den trots att det stått andra lusfulla fuchsior i närheten.

    Kul att du tittar efter macro. Du kommer att bli salig när du tittar i ett macro och ser de härliga måleriska bakgrunderna. Och alla reflexer … jag ville aldrig släppa mitt macro när jag köpt det. Jag var så fascinerad av allt vackert som bara fanns där i sökaren.

    Det macro jag har är ett Canon EF 100 mm 2.8 USM. Jag är jättenöjd med det men i och med att det är Canon så kostar det rätt mycket. Vet att det finns 100 mm (eller i varje fall 90 mm) från bland annat Sigma som är mycket billigare. En sak som är viktig att påpeka när det gäller Canon är att reflexerna inte blir helt runda ens med full bländare (2.8) men jag tror att dom blir det med Sigma, i varje fall finns det macron som ger runda reflexer. Mig gör det inte så mycket men jag vet att många blir irriterade när inte reflexerna blir helt runda.

    Det finns ett 60 mm också som också är bra men jag föredrar nog ändå mitt 100 mm.

    Hör gärna av dig om du har mer frågor. Och … ha en trevlig kväll!

    Kram Anita

  3. Anita says:

    Så vitt te är inte riktigt vitt. Men det gör ju inget, bara det smakar gott. Ikväll ska jag på körövning och då går jag alltid på “kondis” innan och dricker te och äter en smörgås. Sedan går jag hem till min kompis och vi gör sällskap till kören. En liten tisdagstradition.

    Så var det det där med macro. Mitt kostade ca 5.500 när jag köpte det. Jag kollade på Cyperphoto och där kostar det idag 5595,00. Jag bifogar en länk så kan du se det. Jag tycker faktiskt att det ser mindre ut än mitt. Kanske har dom gjort om det och gjort det lite smidigare. Här är länken http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232104.

    “Full öppning” är detsamma som det minsta bländartalet, 2.8 på mitt macro. Jag brukar ha min kamera på AV, d.v.s. jag styr bländaren själv men slutartiden styrs av kameran. Jag tycker det funkar bra. Och så brukar jag ställa in egen vitbalans och eget ISO. Ju lägre bländartal man har, desto mjukare och mer målerisk blir bakgrunden. Samtidigt blir det väldigt kort skärpedjup. Man får testa sig fram.

    Ha det bra Cathy (även om vädret är uselt idag). Hör gärna av dig om du vill veta mer.

    Kram Anita

  4. Ulla says:

    Hej Cathy, nu lägger jag mig i lite här om macroobjektiv🙂
    Kolla också på ett Tamron SPAF 90 mm. Ett underbart objektiv och inte fullt så dyrt som Canon. Finns med fattning till Canon kameror.
    Jag har det och är supernöjd.
    Man får även helt runda reflexer vid största bländaröppning.
    Jämför i alla fall innan du bestämmer dig🙂
    Hälsn Ulla

    http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232104.

  5. Ulla says:

    Hm, länken funkar inte men gå in på Cyberphoto, välj objektiv i menyn, macro,så får du upp alla märken som finns.

Leave a Reply

