och regnig tisdag…

Ja nog är vädret upp och ner och fram och tillbaks alltid. Idag har det varit rena november vädret igen. Regnet har öst ner hela dagen. Vi var till Väsby Läkargrupp för vår årliga hälsokontrolls doktorsbesök på eftermiddagen. Det var nästan mörkt när vi åkte hem och då var klockan ungefär 16.15. Frisk var jag i alla fall, som en nötkärna sa doktorn. Alla värden var som en tonårings (och fullt så ung är jag alltså inte🙂

Jag pratade med en väldigt trevlig kille på FotoVideo i Stockholm i morse om det här med Macron och fjärrutlösare och stativ bland annat. Det finns ju så mycket att det är något av en djungel med alla olika varianter. Han tyckte jag skulle komma in till affären och kika och kunna jämföra lite vad jag tycker bäst om. Det fanns visst en Canon 55mm macro som han sa var väldigt bra och allsidig. Passade till porträttfoto också  – och det låter ju bra – men frågan är ju om jag har glädje av det då jag har ett 28-80 objektiv som väl är ganska allround. Det kostade i och för sig nästan hälften av ett canon 100mm.

Jag får släpa med mig Ron och göra en utflykt till den där butiken tror jag. Jag hittar så dåligt i Stockholm nämnligen och köra bil där vägrar jag att göra (ja, jag är en fegis jag vet🙂 jag är världens bästa passagerare). Man kan ju i och för sig åka buss och tåg också, men guide är bra även då….

För att pigga upp i detta väder hittade jag en bild på en av våra rosor som jag fotade i somras.

ros.jpg

Slutare 1/500 och bländare 5.6, ISO  400 och taget med min “gamla” Canon EOS350D och objektivet Canon EF 28-80 USM.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to och regnig tisdag…

  1. Anita says:

    Men Cathy! Vilken fin bild du lagt ut. Du har fångat det röda i rosen väldigt fint. Rött är en av de svåraste färger att få till tycker jag.

    Jag tycker definitivt att du ska titta på 55 mm macrot. Jag vet de som har och haft 60 mm som dom är väldigt nöjda med så jag tror inte det är fel. Däremot tycker jag det vore bra om du också kunde få testa ett 90 eller 100 mm, bara för att se skillnaden. Så att du känner vilket du tycker bäst om. Det finns ju som sagt andra märken än Canon, Sigma t.ex. Och det vore ju synd att köpa ett 55 mm och du senare ångrar dig. Men det är bra om du hittar en fotohandel där du kan få bra service. Det är guld värt.

    Släpa nu med dig Ron så fort som möjligt till fotoaffären🙂

    Lycka till!

    Kram Anita

  2. Anita says:

    Cathy!

    Såg just att Ulla nämnt Tamron i ditt tidigare inlägg! Det var det jag var ute efter när jag skrev Sigma. Visste det fanns ett märke till som var jättebra men det var bara borta ur huvudet. Tamron vet jag flera som har som är supernöjda med och det har fått bra betyg i kameratidningar. Och där har du också de runda reflexerna som är bristen med Canons objektiv.

    Kramigen Anita

Leave a Reply

