Olika sorters hjärtan – Löjtnanter och Fänrikar osv

Jag misstänker att det vi har är helt enkelt en rosa och en vit variant av Dicentra Spectalis – alltså det man vanligen kallar Löjtnantshjärta. Men för att skilja dem åt på ett roligare sätt än bara “den vita eller den röda” så fortsätter jag nog att kalla den vita för Kapten🙂

Jag hittade Fänrikshjärtan när jag sökte lite på webben, men de heter Dicentra Formosa enligt den websidan (när jag sökte på bbc och Gardener’s World fick jag inte upp något för det namnet….). Den ser lite annorlunda ut i hjärtformen. Vi har en liten grupp sådana i rabatten på framsidan där det är skuggigt. De skyms nästan av några andra buskar så man tänker inte så mycket på dem. De är lågväxande, bara 25cm höga lite drygt.

Jag hittade en bild där den rosa, eller röda, löjtnantshjärtat är med. Från förra sommaren och den syns bakom stolen till höger. Den blir enorm varje år. Jag får klippa tillbaka den flera gånger under en säsong.

195357558_1945e3e4a2.jpg

Det är uteplatsen nedanför uterummet innan vi gjorde trädäck där.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Olika sorters hjärtan – Löjtnanter och Fänrikar osv

  1. Ulla says:

    Åh vad det ser mysigt ut! Vilken härlig plats att sitta på.
    Löjtnantshjärta är en vacker och frodig växt. Vi hade både den och fänrikshjärta när vi bodde i hus, på 90-talet.
    Kaptenshjärtat har jag dock aldrig haft, men kul med namnet🙂
    Fänrikshjärtat är också fin, jag gillar färgen och formen på det hjärtat, som väl är lite mer avlångt, om jag minns rätt.
    Ha en skön dag!
    Hälsningar Ulla

  2. Anita says:

    Godmorgon Cathy!

    Jag hann inte logga in mig igår men nu tänkte jag titta in en liten stund innan frukost.

    Vilken underbar sittplats! Det ser verkligen härligt ut. Helt inramad i blomsterprakt.

    Ditt rosa löjtnantshjärta är verkligen magnifikt. Mitt klipper jag också tillbaka och då kommer det med nya blommor. Den vita jag hade blommade mycket längre än det rosa och det behövde jag inte klippa ner.

    Fänrikshjärta har jag både rosa och vit. Den rosa är helt hopplös för den sprider sig enormt. Man får verkligen hålla efter den. Men den blommar oavbrutet hela sommaren så den är väldigt tacksam. Har också ett vitt fänriktshjärta men med det är det tvärtom. Det blir mindre och mindre för varje år och det älskas av bladlöss. Helt hopplöst. Det är väldigt sött men jag funderar nästan på att ta bort det ändå för jag kan inte få bukt med bladlössen.

    Nu ska jag titta på dina gula krokusar innan jag ska rusa och göra frukost.

    Kram Anita

Leave a Reply

