Möss i rabatten

Vi har en (eller förmodligen flera🙂 små möss i rabatten under björkarna. Idag såg vi en liten mus, kan vara en skogsmus, som trippade omkring i rabatten och sedan försvann ner i ett hål. Förmodligen har den väl ett bo med en massa småmöss där nere i jorden. Den här rabatten är upphöjd med slipers, tre ovanpå varandra så det är ju ganska djup jord. Perfekt när det blir kyligt kan man tänka. Vi har fågelmaten hängande i björkarna också så det blir väl nästan “frukost på sängen” till småmössen. Så länge de inte kommer in i huset gör det ingenting.

Snön har smält lite i solgasset idag och Löjtnantshjärtat kommer med små skott här och var.

heart.jpg

Den gamla vita Azalean som jag hade ute förra sommaren och nästan tänkte slänga är smockfull med vita fluffiga blommor nu. Den står i hörnet i uterummet och verkar stortrivas.

azalea2.jpg

Lite bus med de gula tulpanerna…..

ebbasgula4.jpg

Solen har lyst hela dagen idag och även om det var runt -4 grader så var det skönt i skogen. Så fort man kom ut där det var öppet blåste det jättekallt. Jag var ut med båda hundarna mitt på dagen, massor med folk ute och promenerade. Roscoe älskar snön och kylan och var som en liten valp, fast det är han annars också. Witchy är ju korthårig så jag tror hon tycker mindre om kall blåst i alla fall. Hon var ganska stissig idag med alla folk och hundar som rörde sig i skogen. Men hon skötte sig okay ändå. Hon gillar när hon får söka efter saker som jag gömmer lite här och var. Än så länge är vi på nybörjarnivå så hon ser ofta vart jag går. Men det är inte helt enkelt att hitta den lilla röda plastvisslan ändå, men hon lyckas var gång.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Möss i rabatten

  1. Anita says:

    Hoppsan, möss. Man får väl hoppas att dom inte kommer in till er. Men dom verkar ju ha det bra i er rabatt med fågelmaten inom räckhåll.🙂

    Det ser ju verkligen tappert ut, det lilla löjtnantshjärtat. Lite kyla verkar inte bita på det inte.

    Vilken sagolik tur att du inte slängde azalean. Dom kan bli verkligt fina efter några år. Dom tillsätter ju s.k. “retarderingsmedel” till många blommor som gör att dom ska bli små och buskiga med massor av blommor vid försäljningstillfället. Men, det är ju inte normalt för blomman så det brukar ta ett par år innan den har blivit “sig själv”. Den bara står still, växer inte ett dyft. Hibiskus är ett typexempel på en blomma där dom tillsätter retarderingsmedel.

    Jag har en vit hibiskus som ännu inte är fri från medlet. Den är fortfarande liten och tanig och står helt still i växten. Medan mina andra (som är många år) ser helt annorlunda ut. Stora, kraftiga med stora saftiga blad och mängder med blommor.

    Jaha … detta om retarnderingsmedel. Jag hoppas att du har en skön påskaftonskväll och att du får en annandag påsk.

    Ha det gott Cathy!

    Kram Anita

  2. Anita says:

    Men jösses så jag skriver! Retarderingsmedel heter det ju … inte retarnderingsmedel ….🙂 Och så menar jag ju att du får en BRA annandag påsk förstås … fingrarna levde visst sitt eget liv …:)

    Kramigen Anita

Leave a Reply

