Södertälje i blom

Klematis Södertälje som vi köpte på Ulriksdal (tror jag det var) för säkert 4 år sedan nu. Tiden går så fort att man glömmer vilka år man köpte de olika växterna. Södertälje växer på framsidan av vårt hus där det inte är sol mer än fram till 11 tiden på förmiddagen. Den verkar trivas utmärkt med detta och har gott sällskap av en Kaprifol som klättrar i en vildros strax bredvid. Just nu blommar Södertälje för fullt.

Jag hade lite för mycket motljus när jag försökte få med hela klematisen.

This entry was posted in Min trädgård and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Södertälje i blom

  1. Anita says:

    Nämen ååååh … så vacker den är, Södertälje. Och den liknar verkligen min röda klematis. Dom är ju båda av arten Viticella så förutom att dom är lika blomstermässigt så uppför dom sig nog likadant växtmässigt. Nu får jag ju nästan skämmas att jag inte har en Södertälje själv.

    Jag har en annan röd som jag inte har en aning om vad det är. Den har jag dessvärre slarvat bort lappen på. Också den är en Viticella men blommorna är inte lika klarröda som på min Mme Julia Correvon utan har en dragning åt blått. Den har jag växer tillsammans med en rosa klängros, New Dawn. Dessvärre så tar klematisen över men … det är mycket knopp i rosen så jag hoppas att det snart ska bli en vacker blandning av de ljusrosa rosorna och de mörkröda klematisblommorna.

    Tack för att du visade mig din Södertälje. Jättekul. Förresten, en rolig sak när jag var på en plantskola i England var att dom sålde just Södertälje. Och dom hade skrivit det med ö och ä också. Det tyckte jag var roligt.

    Ha en riktigt fin vecka Cathy! Jag går in på min sista vecka innan semestern …🙂

    Kram Anita

Leave a Reply

