Nässelutslag kan man få av mer än nässlor tydligen

Förra veckan var jag ganska hängig och trött, fick släpa mig ut med hundarna fyra gånger om dagen. Husse var i Malmö så det var bara att kämpa på.  Vädret var ju allt annat än lustigt så jag tänkte det var nog bara trötthet av allt regn och mörker. I fredags efter lunch kliade det lite på insidan av ena handleden, det var mycket knott i skogen den dagen. När jag tittade efter upptäckte jag utslag över hela kroppen! Precis som om jag sovit i en knottsvärm. Under helgen kom de och gick liksom, kunde vara nästan borta på morgonen för att blossa upp igen när jag varit uppe en stund. Helgen spenderade jag i tv soffan. Då hade husse kommit hem igen och fixade hundpromenaderna. När utslagen inte försvunnit i måndags tog jag mig till och med till doktorn. Ser ut som nässelutslag sa han, ingen allergi utan sånt man kan få av värme,kyla, stress etc etc. Går oftast bort av sig själv men man kan hjälpa det på traven med vanlig antihistamin (hösnuve medicin alltså). Så nu har jag ätit det i två dagar och utslagen har så gott som försvunnit. Men jag är fortfarande ganska trött så det är nog något litet förkylningsvirus som härjat och istället för snuva fick jag utslag. Jobbigt att vara så trött att man inte orkar något men ändå inte känner sig riktigt sjuk.

Något trädgårdsarbete har det inte blivit på länge, dels pga regnet och så detta. I början av förra veckan gick jag ut med kameran en stund mellan skurarna. Lejongap som jag köpte som småplantor sent i somras har börjat blomma lite nu. Väldigt sent måste jag säga, de är väl ändå rena sommarblommor. Dahliorna blommar och rudbeckiorna är fina fortfarande. Annars börjar det mesta se väldigt sorgligt ut. I år har jag inga astrar som blommar heller😦 de som jag köpte som småplantor samtidigt som lejongapen har inte ens kommit i knopp. Nästa år måste jag nog driva upp mina egna plantor igen. Vi lär inte åka iväg på någon längre vår resa efter att ha åkt till Australien och New Zealand över jul och nyår så då kanske jag kan planera lite bättre för trädgården.

This entry was posted in Min trädgård and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

