Höstsol

Oh vilken härlig söndag vi haft. Solen har lyst nästan hela dagen och även om det blåste lite var det varmt och skönt i trädgården. Jag har rensat en del i rabatterna, klippte gräset gjorde jag igår. Rabatten under sovrumsfönstret fick sig en omgång. Jag har grävt upp Johannesörten som hade tagit över halva rabatten nästan och även Gladiolus lökarna som aldrig vill blomma där (de flyttade jag till upphöjda rabatten på sidan av huset tillsvidare). Skuggrabatten under björkarna har jag också börjat rensa i. Grävde upp doftviolerna som hittat dit på egen hand och spridit sig alldeles för mycket. En röd krukros fick vinterplats där istället. Jag hade 4 plantor av en näva Midnight Blue som jag haft i en stor kruka ute på tillväxt, de fick nytt hem under sovrumsfönstret. Där ska jag fylla upp med lite andra perenner nästa år också.

Blomsterböna har jag haft för första gången i år också. De har inte tagit sig så bra som jag trodde. Men de som jag planterade ut direkt i jorden på sidan av huset mot ett vitt plank tillsammans med flera klematisar och luktärter och astrar och echinasia, de har börjat blomma massor nu. Hoppas de hinner sätta “frö” innan vi får frost.

De astrar som jag köpte som småplantor på Plantagen i somras har inte börjat blomma förrän nu. Men å andra sidan verkar de komma på bred front nu.

Echinasia, eller om det bara är en rosa Rudbeckia, har fröställningar som ser ut som en igelkott nästan. Väldigt hårda piggar. Även om blomman vissnat så är de ganska dekorativa.

This entry was posted in Min trädgård and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Höstsol

  1. Anita says:

    Godmorgon Cathy … så trevligt att titta in här och läsa om hur du jobbat i trädgårdern. Visst känner man sig nöjd med sig själv när man fått en massa gjort.

    Inatt har vi haft frost. Det är fortfarande minusgrader och har varit som mest -1,3. Hoppas innerligt att de blommor du skulle ta frö av klarat sig. Det där med frost är ju lokalt, ni kanske klarat er. Jag klippte ner mina änglatrumpeter och släpade in dom i uterummet igår kväll. Jag anade att det skulle bli frost för det var så kallt. Och det var ju tur. I uterummet har det i varje fall varit frostfritt, ca 3 grader. Vi väntar ju leverans av vårt nya uterum den här eller nästa vecka. Så kommande helg måste jag ställa in alla mina blommor på tillfällig vinterförvaring innan uterummet är klart.

    Ha en riktigt skön vecka!

    Kram Anita

  2. Ulla says:

    Så härliga bilder. Blomsterbönan är vacker, jag har odlat den ibland också. Och visst kan blommorna vara vackra även i ett visset stadium, ja, ibland t.o.m vackrare. Jag brukar fotografera Hortensias vissna blommor, de får så vackert gallermönster då när de vissnat.🙂
    Vi har klarat oss från frost, än så länge. Havet värmer ännu här vid kusten. Men tids nog så når frosten hit också.
    Ha det gott!

Leave a Reply

