Tassförskräckelse

Igår hade Roscoe en traumatisk upplevelse. Strax efter förmiddagskaffet ville han ut i trädgården så jag släppte ut honom. De har ju fått för vana att vara ute i rastgård större delen av dagen på hundhotellet där de var när vi var borta, så nu vill de oftare ut i trädgården för att kolla läget. Han gör i allmänhet inte mycket väsen av sig ute numera och just som jag tänkte att jag skulle ropa in honom hördes ett förfärligt oväsen runt hörnet. Det lät som flera hundar i allvarligt slagsmål ungefär, hiskeligt ylande. Jag rusade ut i bara tofflorna och precis då kommer en av dagismammorna springande och ropar att hunden har fastnat i staketet med tassen! Hjälp tänkte jag, och sprang dit. Där stod Roscoe med ena frambenet inkilat mellan staketspjälorna. Han hade såklart blivit nyfiken på alla ungar och mammor och hoppat upp med framtassarna på staketet för att kolla (de hade nog gullat med honom också för han ser så söt ut när han står där). Han vet att han inte får hoppa upp mot staketet sådär, förr i yngre dar var han fena på att hoppa över och man kunde inte ha honom ute själv alls. Nåväl, när han såg mig tystnade han direkt och såg ut att säga “hjälp matte” och jag lyfte upp honom ur knipan. Som tur var hade han inte gjort sig illa och inte försökt slita tillbaka benet själv. Klok hund väntade på matte, men milde vad han skrek när han fastnade. Usch, det kunde ha gått illa. Nu tror jag inte att han gör om samma tabbe igen (hoppas jag i alla fall:-)

I morse vaknade jag sådär hiskeligt tidigt igen, kl 5 eller så men höll mig kvar i sängen till närmare 6. Då gick jag ut med hundarna en sväng. Det var kallt – 8 grader och sedan blev det bara kallare och kallare tills solen gick upp då det började sjunka igen. En stor del av förmiddagen har jag tillbringat framför datorn, dels med bokföring men också med sortering av foton från resan. Det är MÅNGA bilder.

En av bilderna är från byn Hahndorf uppe i Adelaide Hills i South Australia. En by, eller stad kanske, med mycket tysk influenser. Den här skylten kunde jag ju inte motstå🙂

kathys_sweethahndorf2

Idag skiner solen från en blekblå himmel, i morse såg man att det är fullmåne. Nog därför det blev så kallt (och att det är svårare att sova bra). Jag och hundarna gick en lunchrunda själva också och då var det riktigt skönt, -8 eller så men ingen blåst och soligt. Hundarna är rena och de blir så pigga där det är kyligt i luften.

This entry was posted in Vanliga dagar and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

