Alla Hjärtans Dag

Vaknade till -9 grader och lite halvklart. Det var bara 17 grader inne så det måste ha varit ännu kallar under natten. En brasa i kaminen fick fart på temperaturen inomhus i alla fall.

Idag har jag sett talgoxar som flugit in och ut ur holken, hmm, undrar om de har börjat leta bostad för sommaren. Det är en talgoxholk och  förra våren hade vi i alla fall en kull där. Pilfinkar och Talgoxar har kommit tillbaka till vår fågelrestaurang och det är ibland ett väldigt kvittrande i trädgården nu.

Vi var iväg till Brunnsvikens Trädgård idag och köpte några fuchsia sticklingar och tre pelargoner ur Rockdala sortimentet. Jag har planterat om dem och en låda med sådder jag hade. Luktärterna har börjat komma upp också i sina root trainers. Jag hoppas på en tidigt sommar så jag kan plantera ut tidigt🙂 det blir lite pyssligt att hålla på och plantera om i större och större krukor, det tar ju liksom ganska mycket plats. När vi kom ut från Brunnsviken förresten så yrde snön i luften. Men när vi väl kom hem en halvtimme senare ungefär så lyste solen från en klarblå himmel och det var riktigt varmt i uterummet. Skönt att stå och plantera. Tulpanerna som hållit nästan en månad börjar nicka lite med sina huvuden. Snart är det nog dags att slänga ut dem.

gullig

This entry was posted in Buketter, Vanliga dagar and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Alla Hjärtans Dag

  1. ÅsaV says:

    Brrr… 17 grader inomhus lät ju inte så mysigt! Skönt med en varm brasa då! Visst är det kul att titta på småfåglarna. Idag såg vi två nya individer vid vårt matbord. Det första jag reagerade på var att de var så otroligt små. Sen såg jag att det skimrade metalliskt rött från huvudet på den ena. Därefter lade jag märke till de vita ränderna på vingarna. Jag tittade i fågelboken och min vilda gissning är att det var Kungsfågel. Men det är inget jag kan svära på!
    //Åsa

  2. Ulla says:

    Jo, det är nog lite fart på fåglarna nu, de sjunger och kvittrar mer och mer. Härligt när det blir varmt i uterummet. Jag har inte vågat så ännu, för det är ju fortfarande lite kallt på nätterna. Men snart så kan jag nog inte hålla mig längre :)Och lite kyla tål ju sådderna också.
    Härligt gul tulpan.

  3. Anita says:

    Ja hu så kallt det var inatt. Vi satte på extravärmen, för säkerhets skull, i uterummet. Låter spännande med de nya sticklingarna. Och har du tänkt på att det snart är dags att plantera om blommor. Jag går och sneglar på mina pelargoner. Ljuset börjar komma tillbaka och det kliar i fingrarna på mig att sätta igång. Men jag ska ju vara i uterummet och än så länge är där för kallt. Men jag märker att solen börjar leta sig in där nu på dagarna för max-temperaturen börjar stiga. Visst är det härligt att vi går mot våren.

    Jag vill snabbt passa på att önska dig en trevlig helg. Jag såg att wordpress ska göra någon “koduppdatering” inom en timme och då ramlar man väl ut så det gäller att skriva snabbt😉 Hoppas dom inte ställer till något. Man vet ju hur det kan gå när dom gör uppdateringar.

    Ha en riktigt fin måndag Cathy!

    Kram Anita

Leave a Reply

