En härligt solig dag

Vilket väder vi fick idag! Vi var uppe tidigt idag för vi skulle på provtagning för hälsokontroll hos företagsläkaren. Uppe redan kl 7 och så får man inte äta frukost. Man känner sig lite matt efter ett par timmar. Och samma visa igen när de skulle ta blodproven på mig. Jag har tunna kärl som försöker gömma sig varje gång, de syns bra men så fort sköterskan kommer med nålen sticker de och gömmer sig🙂 de fick byta syrra då gick det bra.

Det var kallt i morse också, strax under -7 grader, brrr. Och det blåste lite envist så det kändes ännu kallare. När vi kom hem igen var det bara -3 eller så men det kändes mycket kallare. Lunchpromenaden med hundarna var kylig minst sagt, även fast solen lyste fint då. Det är fortfarande rena isgatan överallt över fält och i skogen så man halkar fram med fara för eget liv, ja lite överdrivet okay🙂 men det är inte kul.

I uterummet var det då över 20 grader så det blev lunchmacka och en kopp te därute. Så skönt att kunna sitta och titta ut över ägorna🙂 det har inte hänt speciellt mycket i trädgården  mer än de tappra krokusarna som kämpat upp genom isen men antaglien försökt krypa ner igen (det har  ju varit bra kallt många nätter nu).

Men i uterummet börjar det bli trängsel bland sålådorna.

lukt1

Luktärterna gror bra och växer så det knakar bara de kommer upp. Jag kommer nog att få lite bry längre fram när de blir för stora att ha kvar i sålådan. Hmm.

ipomea

Och det här är Blomman för dagen som jag sådde 7/2. En mörkblå sort som jag köpte frö från Plants of Distinction i England. De har en mycket trevlig frökatalog och även plantor. Kan rekommenderas, det gick snabbt och jag tror inte det blev mycket dyrare än att köpa frö från Sverige, och så har de ett helt annat urval.

www.plantsofdistinction.co.uk

This entry was posted in Vanliga dagar, Vårkänning and tagged . Bookmark the permalink.

3 Responses to En härligt solig dag

  1. Anita says:

    Oj … 20 grader i uterummet. Det lät ju väldigt härligt att sitta där och äta macka med en kopp te till. Så varmt får vi inte på dagarna. Fortfarande når inte solen vårt uterum, vi får nog vänta ett par veckor till.

    Så härliga dina plantor är. Jag kände ju direkt igen blomman för dagen. Jag har frön men kommer att vänta ett tag till. Jag har den vanliga ljusblå, Heavenly blue tror jag den heter. Och så har jag köpt klockranka och två rudbeckior.

    Ha en fortsatt skön vecka. Hoppas det blir sol imorgon också.

    Kram Anita

  2. Ulla says:

    Det blir kanske lite problematiskt med luktärterna innan du kan sätta ut dem🙂 Men vad härligt att se hur det växer. Det är något alldeles speciellt när de första fröerna man sått kommer upp. Så skir och fin grönska som är full av liv!
    Ha en skön helg!

  3. ÅsaV says:

    Vad härligt att ha ett uterum! Det är något jag själv skulle önska att jag hade. Planera är kul! Själv får jag fylla köket med sålådor, så det blir inte så många som du kanske kan gissa!
    //Åsa

Leave a Reply

