Åskan går och Witchy är jätteledsen

Hon blir så himla rädd och olycklig när det mullrar utanför och hon inte förstår vad det är. Hon är väldigt ljudkänslig i allmänhet och åska är bland det värsta hon vet. Igår natt var det inte roligt – svårt att sova för oss också så länge det höll på. Hon piper och skäller och ylar om vartannat. Ligger helst under min säng och låter. Nu försöker jag träna henne att åska betyder smaskig korv – man provar ju det mesta för att vänja jycken menar jag. Lite bättre har hon blivit med åren. Man tycker att hon borde se på Roscoe som absolut inte bryr sig det minsta och tänka att det nog inte är så farligt. Men icke. Jag tror att hon tycker att Roscoe är alldeles för dum för att förstå att åskan är absolut livsfarlig – så det så! Roscoe är inte rädd för någonting så han är raka motsatsen till Witchy. Å andra sidan lyssnar han inte så bra på matte alltid heller🙂

Blomman för dagen har även börjat så smått att blomma ute – grannen mitt emot fick en planta som står i soligt läge vid deras veranda. Får se hur den klarar sommaren utomhus. Vår inomhusplanta har haft allt mellan 15 och 55 blommor på en dag. Mest blir det när det är lite mulet och inte blir så varmt.

ipo

Idag hade faktiskt en av mina frösådda Gazanior slagit ut också men den  har jag inte hunnit fotografera ännu. Regnet vräker just nu ner.

ogras3

Här är ett litet ogräs som vi har lite här och var. Normalt brukar jag dra upp dem innan de börjar blomma men i år blev det inte av och blomman är ju riktigt söt så några får stå kvar.

Luktärterna har börjat blomma lite här och var också. En ny sort som jag köpte frö från England heter Catherine…den blommar fint och det är ju kul🙂

catharine

Stjärnflockan vi köpte på Gotland för massor med år sedan är jättefin i år också. Gillar mycket vatten verkar det som.

astrantia23

This entry was posted in Min trädgård. Bookmark the permalink.

2 Responses to Åskan går och Witchy är jätteledsen

  1. Anita says:

    Stackars Witchy … hoppas åsksäsongen är över för ett tag nu. Det blev en hel dag med regn igår men inte så mycket som prognoserna sa. Men för säkerhets skull bar jag in alla mina krukor, som jag har på altanen, i uterummet. Dom ska få stå där tills imorgon. Blomman för dagen kan jag inte ta in för den har ju slingrat in sig i spaljen men den verkar ha klarat regnet bra i varje fall. Fast så många blommor som du har på din … det undrar jag om det kommer att bli på min. Kanske trivs dom bättre i uterum.

    Imorse hittade jag några sniglar i salladen. Ändå har jag upphöjda rabatter (pallkragar) och dom är placerade precis vid altanen. Men sniglarna hittar dig ändå.

    Än så länge är det regn men jag ser en liten ljusning på himlen. Jag ska nog ta mig en promenad till plantskolan tror jag. Blev oerhört sugen när jag såg din bild på stjärnflockan. Fantastisk vacker, både blomma och bild. Min stjärnflocka försvann under den underliga vintern vi hade.

    Ha en riktigt skön helg🙂

    Kram Anita

  2. Anita says:

    Man skriver lite konstigt ibland … “men sniglarna hittar dit ändå” ska det naturligtvis vara … inget annat🙂

    Anita igen

Leave a Reply

