Hösten närmar sig

Så har vi kommit halvvägs in i Augusti igen, vart tog sommaren vägen undrar man. Det har ju varit väldigt omväxlande väder hela tiden.  Ibland känns det som om det regnat väldigt mycket och ofta men ändå är det ganska torrt i markerna. Mest har det väl varit korta skurar, och en hel del slagregn på sista tiden tyvärr. En del blommor gillar inte sånt. Men för en vecka sedan ungefär så såg det i alla fall ganska fint ut i rabatterna.

garden

Och många fjärilar har vi nu när sommar rudbeckiorna blommar för fullt.

humlaonrudbeck3

This entry was posted in Min trädgård. Bookmark the permalink.

4 Responses to Hösten närmar sig

  1. ÅsaV says:

    Åh, vad härligt det såg ut i din trädgård för en vecka sedan! Hoppas att inte regnet gått för hårt åt blommorna… det har ju varit i värsta laget på sista tiden. I går regnade det t.o.m. in på jobbet och inte så lite heller.

  2. Anita says:

    Det där är vad jag kallar en plats för humlesurr och fjärilar. Vilken härlig färgprakt i din rabatt. Och visst känner jag igen rudbeckian “Prairie Sun” .. den har ju jag också. Det är ju en ettårsväxt men hos mig har den kommit tillbaka varje år sedan jag satte den (hade dragit upp den från frö). Jag tror jag haft den i 5-6 år nu. Men för varje år så dyker det upp fler och fler blommor i plantan med annan färgsättning. Istället för Prairie suns karaktäristiska limegröna knapp och ring på kronbladen så blir dom istället bruna. Jag undrar om det inte är någon av de rudbeckior som den är framtagen ifrån som börjar ta överhanden. För det är inte frösådda plantor som kommer utan skott som skjuter fram på de gamla stammarna. Men härliga är dom, rudbeckiorna.

    Ha en riktigt skön avslutning på veckan🙂

    Kram Anita

    PS! Dom har lovat sommarvärme imorgon.

  3. Anita says:

    Och nu närmar sig hösten ännu mer. Snart september. Men fortfarande så blommar massor i trädgården. Och jag har faktiskt planterat 3 st rosor idag. Hoppas dom hinner etablera sig innan vintern.

    Ha en riktigt skön vecka🙂

    Kram Anita

  4. Anita says:

    Cathy … tack för raderna i min blogg och varmt välkommen hem från er Englandsresa. Det låter som ni haft det härligt. Yorkshire är jag väldigt nyfiken på då jag eventuellt tänker åka dit på trädgårdsresa nästa år. Kanske kommer lite bilder på bloggen så småningom?

    Idag har det annars varit en skön sensommardag. Men mörkret kommer snabbare och snabbare nu på kvällarna. Men man får njuta så länge som det går.

    Förresten så har min blomman för dagen börjat blomma enormt nu (äntligen). Massor med blommor varje dag och rankorna är på väg in till grannen.

    Ha en riktigt skön torsdag🙂

    Kram Anita

Leave a Reply

