På resa i Spanien – del 1

Vi har varit på bröllop i Spanien precis. Bekanta från England som gifte sig nere i södra Spanien på en golf resort som heter La Manga. Jag tror att nästan alla deras bekanta och familjer också spelar golf (vi gör inte det :-)) . Naturen i Spanien som vi såg när vi åkte längs motorvägen ner från Madrid var ganska tråkig tycker jag. Nu var marken alldeles brunbeige och det såg sönderbränt ut. De har nog haft en väldigt varm sommar. Stora delar var ganska platta utan några träd eller buskar också. Inte alls min typ av natur. Själva resorten var ju planterad med träd och buskar och en hel del blommor så där var det fint. Vi bodde i en jättefin lägenhet i två våningar med utsikt över dalen nedanför. Ett stort vardagsrum med kök som var nästan lika som det vi har hemma (vårt kök är litet) och ett stort sovrum på övervåningen med en stor terass utanför under tak. Typiskt spansk stil på alla hus där.

När vi landade i Madrid på torsdagen vräkte regnet ner och det var bara ungefär +12 grader. Madrids flygplats var lite trist.

cement3

Vi flög med Spanair ner (de samarbetar med SAS så även om man bokar SAS hamnar man på deras plan) inget jag vill rekommendera. Det var trångt i planet, till och med jag som är kort, bara 155 cm i strumplästen tyckte det var dåligt benutrymme. Servicen ombord ner var dålig. De fyllde tydligen inte på med mat och dryck i Stockholm så när vi kom ombord fanns det bara rester kvar så att säga. Inga mackor, bara torra muffins och pulverkaffe. Många passagerare blev sura och flygvärdinnorna hanterade inte det så bra. På hemvägen var det trevligare flygvärdinnor och det fanns till och med mackor.

hotellutsikt1

Det här är utsikten från vårt hotell, från terassen utanför sovrummet på sen eftermiddag när vi kommit fram. Nere i södra Spanien var det ganska varmt, runt 24 grader och lite mulet.

Hus numren var på såhär fina kakelplattor med olika djur på.

husnummer

På fredagen åkte vi ner till kusten (medelhavet alltså) och kom till en liten stad som jag har för mig hette Cabo san palos eller nåt liknande. Där hittade vi ett kafé nere vid båthamnen. Ser inte ut som om det är några fattiglappar som har båtar där precis. Fredag var soligt och temperaturen gick snabbt upp till 28 grader ungefär.

fika1

Det var båt tema även i fönstren…

från parkeringen såg man alla dessa hotell….

fika2

Inne på ett torg var det någon sorts turist fiesta på gång och tre gubbar på Andalusiska hästar stolpade omkring på cementen. Jag säger stolpade för mycket mer kunde de inte göra på det stenhårda underlaget.

blackhorse

och rökte gjorde de hela tiden också….

horses

Vi hittade ner till en strand också för att se medelhavet.

medelhavet

Kakel är stort i Spanien och man såg många sådana här kakel på husen.

kakel

Runt omkring på La Manga Club där vi bodde fanns många vackra hibiskusar i olika färger och även en rosa Bouganvilla (plus de vanliga röda förståss)

hibiskus

Och många buskar med dessa blommor fanns i olika färgkombinationer. Är det en Verbana månne? Kanske någon vet.

verbena

Palmer som blommade såg vi också en hel del av.

palm

This entry was posted in Resor and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to På resa i Spanien – del 1

  1. Anita says:

    Cathy …. vilken härlig och intressant reseskildring du gjort! Vilket underbart kakel, jag är väldigt svag för kakel som är som rena konstverk. Och blommorna … verbena kanske det kan vara, jag har ingen aning faktiskt. Hoppas någon kan tala om vad det är. Och palmen som blommar, helt fantastiskt. Den skulle passa i min vita rabatt😉

    Ni verkar ha haft det härligt även om det regnade när ni kom och det var mycket som var brunbränt. Nu ser jag fram mot del 2.

    Och … ha en riktigt skön helg. Solen ska skina har jag sett i prognoserna.

    Kram Anita

  2. Ulla says:

    Hej Cathy! Det var ett tag sedan. Härliga bilder från din Spanienresa. Blomman du undrar över tror jag är en Eldkrona, (svenskt namn). Såg massor av den på Kreta och den drog till sig fjärilar också.
    Ha en skön helg!

Leave a Reply

