Vinter i oktober?

Brrr, imorse var det kallt! Vi hade sovmorgon och jag  tittade inte på termometern förrän 8.30, det var fortfarande minusgrader. Det hade varit ner till minus 4.4 grader inatt. Det var tjockt med frost ute på ängen utanför vår trädgård och lite frost även på vår ganska skyddade gräsmatta. Dahlior och tagetes hade definitivt tackat för sig men luktärter och rudbeckior blommar för fullt. Vi har rensat massor i trädgården idag.  I vår upphöjda rabatt under björkarna har vi delat på sockblomman, grävt upp två funkior som inte riktigt passar där längre. Jag har flyttat två bolltistlar till bakre delen av rabatten och klippt ner vinterhärdiga fuchsior och täckt över dem. Alla krukor är tömda och undanplockade och två klematis har jag klippt ner nu i höst istället för våren. De har en tendens att få sån där wilt och nu provar jag med nerklippning och övertäckning med både gödsel och jord nu i höst.

Vildvinet på staketet mot grannen har börjat få lite höstfärger.

IMG_1176

Två av de dahliaknölar jag fick av mamma kom igång sent om sider och förra veckan såg de ut såhär;

IMG_1179

IMG_1178

Som ni kanske förstår så lever de inte livet i rabatten längre efter den frost vi haft nu. Ska försöka övervintra knölarna i år. Får se hur det går.

Vi hann ganska precis med vad vi ville idag innan regnet kom. Nu regnar det ganska stadigt. Hann till och med klippa gräset en sista gång, gräsklipparen har nu gått i vinteride.

This entry was posted in Min trädgård and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Vinter i oktober?

  1. Anita says:

    Åh … den översta dahlian är helt ljuvlig. Nästa år ska jag ha dahlior, det har jag bestämt. I vinter ska jag planera en plats för dem. Och Cathy, jag blev oerhört intresserad när du skrev att du har en vinterhärdig fuchsia. Jag vet ju att det finns men trodde definitivt inte att det funkade här i Stockholmsområdet. Hur mycket täcker du den? Står den intill någon husvägg eller så? Har du köpt den i England? Mina två fuchsior (Anita och Celia Smedley) får tillbringa vintern i uterummet där dom verkar trivas bra.

    Ha en skön söndagskväll🙂

    Kram Anita

Leave a Reply

