Surdegsbröd – va kul det var att baka

“Det hade jag ingen aning om” som statsministern sa om mjölkpriset då för hundra år sedan (det känns som om det var så länge sedan Palme yttrade sig om priset på mjölk i alla fall). Att baka matbröd såhär med surdeg är kul och inte alls krångligt heller. Nu har jag bakat två gånger och första gången jäste den så fint så och såg prima ut när jag tog ut den. Men den var väldigt kladdig i mitten fortfarande. Trodde det berodde på ugnen eller för kort tid eller vad. När jag bakade idag upptäckte jag att jag läst på fel rad för hur mycket vatten jag skulle ha i degen. Det står först vatten i gram och i dl och under det samma för mjöl och då läste jag dl antalet för mjöl fast på vattenraden, om ni förstår hur jag menar.

Såhär ser den första ut i alla fall.

This entry was posted in Vanliga dagar. Bookmark the permalink.

2 Responses to Surdegsbröd – va kul det var att baka

  1. Birgitta Höglund's Mat says:

    Hej Cathy. Vilket fint surdegsbröd du bakat. Riktigt så jag känner lukten ända hit😉
    Tyvärr får jag nöja mig med att känna doften numera, min kropp har fått för sig att den inte tål gluten..
    Men jag lyckades baka ett riktigt gott glutenfritt LCHFbröd häromdagen, som jag just njutit till morgonkaffet.
    Ha en skön söndag./ Birgitta

  2. Anita says:

    Åh, så roligt. Vad fin den ser ut. Surdeg är något jag funderat på att pröva med också. Det vattnas i mun när jag ser din bild🙂

    Kram
    Anita

Leave a Reply

