Kaffemaskinen vaknade före oss :-(

Hmm, ja. Igår tänkte jag att jag inte skulle ha min telefon på väckning eftersom det var lördag. Jag sov riktigt bra inatt efter ett par nätter med lite halvdålig sömn. Vaknade kl 7.30, skönt då kan jag snusa lite till tänkte jag. När jag sedan tittade upp igen var kl 9.37! Missade starten på Morning Line som börjar kl 9 varje lördag… men det var skönt att få sova…

Nu har uterumssäsongen börjat på allvar också. Vi har kunnat sitta där ute och fikat på eftermiddagarna den här veckan och vissa dagar även förmiddagsfikat.  Jag har ätit lunch där ute ett par gånger. Idag var det så varmt när solen kom att  jag stängde av elementen och lät en dörr stå på glänt. Det var poppis hos hundarna som kunde gå in och ut lite som de ville ett tag. Det är fortfarande fullt med snö så de blir inte smutsiga, Roscoe älskar att rulla sig och att gnida  huvudet i snön. Idag hade vi värmen avstängd överallt i flera timmar från lunch till sen eftermiddag för det var så varmt. Luftvärme pumparna är bra då för de värmer upp snabbt igen och tar udden av ev ruggighet.

En liten grobox har jag gjort iordning idag med några fröer av olika sorter.  Förra veckan köpte jag en liten kruka med en Mimosa i, den har sett lite hängig ut av och till men lever än.

Den är en sån där som drar ihop bladen när man rör vid den. Såg sådana stora träd i Australien så den borde gilla uterummet när det blir varmt. Mina små chili plantor gillade inte när det blev kallt inatt, inte minusgrader men antagligen lite för kallt ändå, de hängde med huvudena i morse. Men de hämtade sig under dagen och ser helt okay ut nu.

En annan sak som är trevligt att kunna göra i uterummet är att sitta och läsa med en god kopp kaffe eller varför inte en Irish Coffee på kvällskvisten.

This entry was posted in Uterummet, Vårkänning. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kaffemaskinen vaknade före oss :-(

  1. ÅsaV says:

    Vad mysigt det låter med ett uterum! Det skulle jag också vilja ha. Fast man behöver ju inte, som tur är, ett uterum för att kunna dricka en Irish Coffe! Jag har hunnit med två stycken denna helg – utan uterum!🙂

  2. Anita says:

    Den växten känner jag igen. Har haft en sån för många herrans år sedan, den kallades då “Rör mig ej”. Det är det enda namn jag hört på den, visste inte att det var en sorts Mimosa. Kul att få se den gamla bekantskapen igen. Idag har vi inte suttit i uterummet något för vi fick hastigt och lustigt för oss att åka till Kistmässan och “Rum och Trädgård”. Den är ju inte lika stor som Nordiska Trädgårdar men det var ändå skönt att gå där och titta på sticklingar tillsammans med en massa andra vårhungriga människor. Tre pelargonsticklingar kom med hem. “Creamery” (gul), “Lisa Jo” (stjärn) och “PAC Viva Carolina” (häng). Var glad att jag hittade Creamery igen, min förra fick ullöss. Nu har jag återigen tre gula, Creamery, Bothams Surpprise och French Vanilla (som är mer gräddvit än gul). Det var härligt att tjuvstarta “mässandet”. Snart är det ju dags för Älvsjömässan och Nordiska Trädgårdar. Jag ska gå den 9 april (fredag). Planerar du att gå någon dag?

    Ha en skön vecka. Kom ihåg värmen i uterummet på nätterna. Det ska bli ner mot minus 15 hotar dom med.

    Kram
    Anita

Leave a Reply

