Man ska vara glad att man har bra tänder

för nu kostar det att gå till tandläkaren! Det har det väl i och för sig gjort länge men en vanlig undersökning brukade inte kosta mer än 500kr eller så. Jag har alltid haft bra tänder så jag behöver inte gå så ofta,vilket medför att varje gång jag gått har jag fått en smärre chock för att priset gått upp nästan till det dubbla. I förra veckan sprack plötsligt en oxeltand i underkäken, en bit på insidan av tanden som hade en gammal lagning som i och för sig suttit där sedan jag var 7 eller 8 eller så.  Det var dagen för Kristi Himmelfärd och att få tag på en tandläkare samma vecka var ju helt hopplöst, halvdagar och klämdagar som det var. Till slut fick jag tag på mammas tandläkare i Uppsala som hon tycker är bra.  Det blev bra att kombinera besök hos tandläkare med besök hos mamma så det var ju okay.  Tur hade jag också för det gick att fylla i nytt plast och bygga upp tanden där  vilket ju är billigare än kronor och annat. Plus att jag var mycket lättad över att inte behöva dra ut någon tand. Det var jobbigt nog att sitta och gapa stort i närmare 45 min. Själva behandlingen var okay, med bedövning kändes det inte så mycket. En timme senare och 1000kr fattigare kom jag ut från tandläkare.

Det har varit väldigt varmt och soligt idag i alla fall, nu är det nästan sommar direkt efter ett par dagars vår. Några nya vita tulpaner har slagit ut så smått. Talgoxarna har återigen hyrt holken på baksidan och nu har han börjat mata sin fru (eller om det är tvärt om i dessa jämlikhetens tider🙂 ). Många träd har börjat få löv, björkarna har stora musöron och hängena släpper ifrån sig massor med gult pulver. Stackars alla pollenallergiker, det verkar bli extra mycket samtidigt i år.

This entry was posted in Vanliga dagar, Vårkänning. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

