Värmebölja

Oj vad varmt det varit idag. +31grader på sidan av huset under eftermiddagen. Runt +27 inne när vi haft dörrarna öppna, lagom runt 24 efter en stund med luftkonditioneringen på. Känns lite synd att behöva stänga ytterdörren men det blir alldeles för varmt och inatt var det svårt att sova pga värmen. Roscoe blir lite sur när han inte får ligga ute på sin favoritveranda förståss, men egentligen blir det för varmt för honom också. Idag vattnade jag blomman för dagen minst tre gånger och även på fatet – kunde först inte fatta att den drack upp vattnet så himla kvickt. Tills Roscoe kom in från lunchpromenaden och la sig i sitt hörn på verandan, just där blomman står, och jag hörde ett slurpande ljud! Jodå, Roscoe drack upp vattnet från blomfatet! Så jag ställde ut deras vattenskål där och satte en större inne i hallen. Det är ju viktigt att dricka mycket en sån här varm dag….

En ny blomma har dykt upp i rabatten på baksidan bland Kockardblommor och sommar rudbeckia. Tror inte jag har planterat eller sått men slängde nog ut en hel del frön förra året men då hände inget. Nu står en hög vackert röd blomma mellan praktlysingen och lammöronen.

Och förra året hade vi ju massor med blomman för dagen inne i uterummet och jag tog massor med frön. Några plantor drev jag upp i år och så här ser i alla fall en av dem ut.

Och det är ju lite lustigt eftersom blommorna jag hade förra året som jag köpt frö till såg ut såhär;

This entry was posted in Min trädgård. Bookmark the permalink.

4 Responses to Värmebölja

  1. Tammy McChesney says:

    All of these blooms are HOT! 🙂 I love that first image, those colors are just dazzling!

  2. Anita says:

    Ja nu är det verkligen värmebölja. Jag vattnar också flera gånger om dagen, trots att jag inte har någon glupsk hund som dricker upp vattnet på faten🙂

    Din okända blomma var ju väldigt tjusig. Och bilden är härlig, en riktigt skön färgexplosion. Kul med den vita blomman för dagen. Men så är det, man kan aldrig lita på fröer, dom kan bli hur som helst. Det märker man speciellt med akleja. Dom korsar sig hej vilt. Din vita blomman för dagen ser nästan ut som min frösådda glansmalva.

    Ha nu en riktigt skön dag i värmen.

    Kram
    Anita

  3. Hej!

    Tack för dina vänliga ord om mina bilder – det värmer.🙂

    Ja ibland är det kul att använda den där färgaccent-funktionen på IXUS:en. Hoppas du kan läsa dig till/kommer på hur man gör för att “få till det”.

    Ha det gott i värmen!

Leave a Reply

