Resa i höstgrått England

Förra helgen var vi iväg på en kortare resa i England, mest upp i Yorkshire och ett par dagar i Manchester. Att det blev så pass sent skyller jag på fotbollen🙂 det var en massa matcher tidigare i höst som var inbokade med diverse kompisar (och då låter jag grabbarna och gubbarna åka själva🙂 ). Nu var ju vädret som man kunde vänta sig i oktober, ganska ruggigt och grått med lite regn och en del sol. Det man märker är att solen värmer en del mer än i Sverige så här års. När vi landade i Manchester vräkte regnet ner i vanlig ordning, men så fort vi kommit över The Pennines tittade solen fram mer och oftare. Vi hittade till slut ett ställe att ta en förmiddagsfika på, det blev mer lunch än fika för klockan hade hunnit bli en del. The Highwayman är visst en kedja fik längs större vägar. Det var lite “greasy spoon” över det hela. Mycket paj och chips och friterat, och kaffe kunde de absolut inte göra. Men det var gott att få lite mat i magen i alla fall. 

Dessa två vaktade utanför ingången…

Stärkta av lite chili con carne (som smakade udda, som om de haft socker i den) och lite paj och chips (Ron alltså) och lite varmt brunt vatten🙂, ja kaffe kallades det visst, så fortsatte vi vår resa. Nu åkte vi till Castle Howard som jag velat åka till länge med det har inte passat in tidigare. Det är slottet där de spelat in Brideshead Revisited, både tv serien och den nyligen inspelade filmen av Evelyn Waughs book . Kul att ha sett i verkligheten även om jag blev lite besviken. Man får ju inte gå in i så många rum och slottet verkar därför mindre i verkligeten än i filmen. Men som sagt, roligt att ha sett.

Vi tog vägen över the moors, det var väldigt disigt på sina ställen och ännu suddigare blir det när man tar foton i farten genom bilrutan🙂

Det var mycket folk ute och vandrade, såg ut som skolklasser nästan, de hade mitt terminslov följande vecka.

Här har vi kommit över på den torrare sidan av bergen.

Såna här pampiga infartsgrindar fanns det flera stycken på vägen in mot Castle Howard.

Och slottet från ena hörnet.

Man hade fin utsikt över vidsträckta gräsmattor.

Vi kikade in i trädgården men det var mest visset där inne, en vacker grind dock.

Det var en vacker mur som omgärdade trädgården och den här spaljerade busken lyste upp.

Inne i Castle Howard hade de många fantastiska målningar och fönster. Slottet förstördes till stor del i en brand på 40-talet. Mycket tack vare filminspelningarna har man kunnat restaurera en del men flera rum har lämnats som de var vid inspelningarna. Det gör att man inte får särskilt mycket hemkänsla. De nyare rummen i slottet är betydligt ljusare och trevligare (och då talar vi om de som bara är några hundra år i motsats till de som är urgamla). Jag kommer inte ihåg exakt hur gammalt de äldsta delarna är. Ni får gå till deras hemsida och kika http://www.castlehoward.co.uk/House-and-Gardens.html

Den här kupolen förstördes totalt i branden och ramlade ner! Den har sedan restaurerats för ganska länge sedan. Det går att se mer HÄR och ytterligare HÄR

Det lär gå åt en hel del ved i den här öppna spisen.

Familjen Howard har såklart ett eget kapell på egendomen.

Med vackra fönster och målningar av olika slag.

Och vildsvin tror jag var deras symbol. I alla fall fanns det flera statyer av vildsvin lite här och där.

Statyer var nog en statussymbol för de hade massor, överallt, inomhus och utomhus.

This entry was posted in Resor. Bookmark the permalink.

3 Responses to Resa i höstgrått England

  1. Anita says:

    Åh så roligt att se dina bilder från Castle Howard. Jag kände igen mig. Den vackra kuopolen har jag också på bild men du hade tagit många fler bilder än jag. Jag har inte sett Brideshead revisited så jag hade inget att jämföra med men jag tyckte slottet och framförallt grönområdena omkring var väldigt pampiga. Men det var ju juni när jag var där så jag såg ju naturligtvis lite annat än vad ni hade möjlighet till. Jag har i varje fall köpt DVD-boxen med Brideshead revisited, serien. Den ska jag titta på i vinter, 11 timmar🙂 Men jag måste ju se den. Alla säger att den är så bra och så måste jag ju se om jag känner igen mig.

    Gillar den första bilden … det ser ut som om dom ska gå till anfall.

    Ha en skön vecka!

    Kram
    Anita

  2. Tammy McChesney says:

    I absolutely loved my little mini virtual vacation…it looks like you had a great time and saw some wonderful things…thanks for sharing your experience with us through your wonderful images!

  3. Haha, ja den där fotbollen har stoppat många av mina reseönskningar! Castle Howard är fantastiskt, Jag delade hus med trädgårdsmästarens barnbarn en gång på 90-talet i York.

Leave a Reply

