Nu har jag sett alla väder i Australien

Häromdagen när vi var ute på vår tur ner till Snowy Mountains såg vi faktiskt lite snö högt uppe på ett av topparna. Det var säkert närmare 30 grader varmt nere i dalgångarna så snö var ju inte direkt väntat. Från Snowy Mountains åkte vi upp mot Sydney igen och det blev varmare och varmare, i Wodonga var det över 40 grader. Där hamnade vi på ett motell med knappt fungerande luftkonditionering! Inte något man önskar precis men det var fullt på många ställen då det var nyårsafton. Vad vi inte visste var att hade vi bara åkte ett par minuter till hade vi kommit till en lite större stad, Albury där det fanns hur många motell och hotell som helst. Det var ju snopet. Nåväl, efter den värmechocken åkte vi upp till Canberra och stannade på ett Crown Plaza hotell som var fint (men inte så lyxigt som det kanske låter). Rummen var fina med två dubbelsängar i varje och luftkonditionering som verkligen fungerade. Man fick ta kofta på sig. Det fanns fin restaurang där vi åt middag och frukost buffen var jättefin. Det regnade och åskade under natten.

Vi hade tänkt hitta något ställe längs kusten att natta över på men allt var fullt så det blev att åka tillbaka till Sydney. Det blev mer och mer mulet närmare Sydney och nu kl 7 på kvällen öser regnet ner och åskan går för fullt.

Strömmen bröts en stund så modemet la ner. Riktigt ruskväder och regnet öser ner fortfarande men åskan har dragit vidare bort från oss. Klockan är nu 21.00 och det börjar bli lite svalare, runt 22 grader ute och bara 26 inne.

Bergen i Snowy Mountains hade dessa skogar med synligen döda träd överallt. Det var som ett täcke med grå mossa på håll.

This entry was posted in Resor. Bookmark the permalink.

One Response to Nu har jag sett alla väder i Australien

1. Anita says:

Det är verkligen intressant att läsa om er omväxlande resa i Australien. Australien verkar vara väldigt omväxlande. Har läst mycket senaste dagarna om översvämningarna i Queensland och ryser när jag tänker på krokodiler och ormar som kommer med vattnet.

Ha nu en fortsatt skön resa!