Jag har en hund som absolut vägrar att jaga katter :-)

och det är väl skönt i och för sig, det bor en massa katter i vårt radhusområde och de flesta springer ute som de vill. Roscoe kunde aldrig motstå en kattjakt🙂 men Witchy tittar knappt på dem. I morse när vi kom tillbaka från vår morgonpromenad sprang hon som vanligt upp på verandan, när jag tagit av halsbandet började hon sniffa i luften och först då såg jag den – katten! Den satt och solade sig på fönsterbläcket och fönstret på verandan är inte ens en meter över verandagolvet….

Jag fick sjasa iväg den själv och Witchy brydde sig inte alls när katten sprang iväg. Jag vill inte uppmuntra katterna att boa in sig på vår tomt för de vill ju gärna använda rabatterna som toalett, mjukt och skönt att gräva i förståss. Och precis som hundar så vill nog inte katterna smutsa ner i sin egen trädgård. Om de tar möss är okay men inget kul om de börjar ta fågelungar, vi har flera holkar med fåglar i nu. Och visst är det katters natur att jaga småfåglar och annat småvilt så man kan inte klandra katterna egentligen. Men de fågelungar som kommer ur våra holkar vill vi ju helst ska överleva….

Idag räknade jag till 23 blommor på våra blomman för dagen som bor i uterummet. I år har vi tre krukor med en eller två plantor i varje. Ny sort för året men emellanåt dyker det upp blommor som ser ut som den andra sorten vi hade för två år sedan. I år sådde jag av sorten Venice Blue och den andra sorten vi haft heter Blue Danube (bilder finns här)

Den här ser ut som Blue Danube..

och dessa två bilder ser ut att vara Venice Blue, de kommer ut i flera olika färger och mer eller mindre färg mot vitt. En del har varit helt vita till och med.

Alpklematisen som är ett skott jag tog för flera år sedan nu, den blommar för fullt på baksidan. Skottet tog jag av alpklematis vi har på sidan av huset.

Primulorna vi planterat ut mer eller mindre varje år (efter att de stått inne i krukor redan i februari eller så) har blommat mycket och länge i år. Nu är de nästan utblommade men en och annan är fortfarande jättefin.

This entry was posted in Framsidan, Min trädgård, På Verandan. Bookmark the permalink.

One Response to Jag har en hund som absolut vägrar att jaga katter :-)

  1. Anita says:

    Det är märkligt så olika hundar kan vara. Jag hade en katt och en hamster en gång i tiden. Och hamstern och katten låg och sov tillsammans.

    Vilka fina blomman för dagen! Blev speciellt förtjust i Venice Blue, så vacker. Har aldrig sett den sorten förut. Men det börjar dyka upp hur många olika sorters blomman för dagen som helst.

    Kul med alpklematisen. Det är ofta lättare än man tror att ta skott och ibland till och med bara sticka ner i jorden.

    Ha en riktigt fin helg!

    Kram Anita

Leave a Reply

