Irland dag 2

Efter övernatting på Radisson Blue utanför Limerick körde vi vidare mot Galway och passerade bland annat Bunratty Castle som är ganska välkänt, det är kännt sedan 970 som ett ställe där Vikingar haft en handelsplats.

De flesta fotona den här dagen är tagna under färd, genom bilrutan så de blev ju lite suddigare än man skulle önska. En del hus var minst sagt färgglada.

På väg längs kusten ut till Cliffs of Moher såg vi det här hotellet.

Vidare på väg till The Burren, en nationalpark i County Clare åkte vi på småvägar, det var inte alltid så lätt att hitta. Vi hittade till the Cliffs of Moher utan problem men sedan skulle vi till The Burren men missade nog någon avfart. Vi kom in bakvägen på lummiga småvägar i alla fall.

The Burren bakifrån liksom…..

Vi åkte genom Lisdoonvarna på väg mot the Burren. Lisdoonvarna är mest känt för sin årliga “matchmaking festival” och lockar ogifta personer från hela världen. Christy Moore har skrivit en sång om staden också. Texten till den kan man läsa HÄR

Stengärdsgårdar fanns det gott om.

På väg upp mot Galway och hästkapplöpningarna fastnade vi i en flera timmar lång bilkö. Det var mitt ute på landet när det helt plötsligt blev totalstopp i trafiken. Vi åkte igenom den här lilla byn utan att se vad som stoppade allt, emellanåt kom det en “skur” med bilar från andra hållet så något hade ju hänt.

En stund efter den här byn  så vi vad som stoppat all trafik i flera timmar, två bilar så stod i vänster körfält och tydligen hade en kört in i baken på den andra och flera poliser och ambulanser var där. Vi kunde inte se någon större skada på någon bil eller någon människa så det verkade helt onödigt att inte köra bort de två bilarna ur vägen för trafiken i alla fall innan man började förhöra de inblandade. Nåväl, vi kom fram till Galway så småningom efter ytterligare 20 min i kö in mot galopp banan.

 

This entry was posted in Resor. Bookmark the permalink.

One Response to Irland dag 2

  1. Anita says:

    Hej Cathy … tack för dina rader i min blogg. Jag svarar här hos dig. Det var en riktig pärs jag råkade ut för men jag börjar må bra igen. Kan inte gräva lika intensivt i trädgården som vanligt men det kommer nog🙂 Synen har nu helt återhämtat sig vilket jag är oerhört tacksam för. Det var hemskt att förlora synskärpan helt över en natt. Jag som alltid haft perfekt syn förutom att jag nu för tiden behöver läsglasögon. Dom har absolut ingen aning om vad jag kan ha råkat ut för. Läkaren har hört sig för men det verkar inte finnas något liknande fall häromkring. Annars brukar man ju alltid höra att det är “något konstigt virus som går”. Men jag är oerhört tacksam att jag klarade detta så bra och det är ju huvudsaken.

    Så roligt att ni också varit i Irland. Som du skriver, naturen är makalöst vacker. Vi var i samma trakter för några år sedan (ganska många år sedan) när vi hyrde bil och åkte runt på den gröna ön. Cliffs of Moher såg vi och även “Ring of Kerry” och “Dingle halvön”. Det är skönt också med lite lagom värme. Här har varit nästan för varmt. Det är så svårt att få svalt när man ska sova. Det blir att man lägger sig sent och sover länge vilket är trist då man gärna vill utnyttja så mycket som möjligt av dagarna. Idag regnar det lite i varje fall. Det behövs verkligen i naturen.

    Nu ska jag titta lite vidare på dina Irlands-bilder. Ha det så jättebra!

    Kram
    Anita

Leave a Reply

