Irland dag 4 – Dublin

Från Killarney åkte vi vidare mot Dublin och övernattade i Maynooth. Det var en liten stad men det fanns visst ett universitet där i alla fall och en slottsruin, läs gärna mer HÄR

Och papperskorgar med text både på engelska och gaelic, så nu vet vi vad skräp heter på gaelic också🙂

Morgonen efter åkte vi tillbaka till Dublin och lämnade igen hyrbilen och tog taxi till vårt hotell inne i Dublin. Vi bodde på The Shelbourne mitt emot St Stephen’s Green. Jättefint stort hotell.

Vädret i Dublin var växlande, inte så varmt men soligt emellanåt och lite regnskurar emellanåt. Typiskt Irlandsväder med andra ord. Det första vi gjorde medans vi väntade på att rummet skulle vara klart var att gå till Grafton Street och ta en fika på Bewleys Cafe som funnits där sedan 1927 eller så. Många smaskiga kakor och pajer och nymalet kaffe. Väldigt mysigt att sitta vid fönstret och kika ut på folk också.

Det var stora bitar av cheesecake och när det visade sig att servitrisen givit mig fel sorts cheesecake kom hon med rätt sort, men då hade jag redan ätit nästan hela “fel” bit så jag orkade inte så mycket av den som var rätt (baileys cheesecake var det, väldigt god).

Såna här jätte hanging baskets hängde överallt längs gågatan, Grafton Street, som är det riktiga turiststråket med mycket shopping och cafeer.

Det fanns gott om gatu underhållning, här är en som gjorde jättestora såpbubblor.

och den här killen som “gick i motvind” fast han stod alldeles still egentligen.

Ett sätt att ta sig runt Dublin var med häst och vagn (eller alla olika dubbeldäckar bussar som körde runt men de tog  jag inga kort på :-))

Både häst och kusk sover middag🙂

Lustig ställe att binda sin häst på, och jag tror att hästen var lite sur över att bli bunden vid en papperskorg.

Dublin Castle.

Vårt hotell låg precis vid St Stephen’s Green som är en stor park mitt i Dublin.

Det fanns en hel del statyer i och utanför parken, bland annat denna som visar svälten då potatis skörden förstördes helt och hela Irland upplevde en svältkatastrof som drev massor med folk till att emigrera antingen till England eller till USA 1845 and 1852.

En annan staty var av en frihetshjälte, Wolfe Tone.

På väg genom Dublin såg vi den här skylten som hängde ovanför en liten källarlokal.

Efter att ha vandrat runt ett bra tag blev vi törstiga och hittade en genuin Irländsk pub, dock ingen musik där tidigt på eftermiddagen.

This entry was posted in Resor, Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Irland dag 4 – Dublin

1. Anita says:

Det är så fantastiskt roligt att titta på dina Irlands-bilder. Speciellt var det roligt att se bilderna från Dublin, det var ju inte så länge sedan jag var där. Vi var på pub en kväll när det var musik. Den låg mittemot vårt hotell och det var väldigt mysigt att sitta där och lyssna på musiken. Irland är verkligen härligt och du har tagit så jättefina bilder.

Ha en fortsatt skön helg!