Törs man säga att våren är här nu?

Krokusarna har börjat blomma både på fram och baksidan av vårt hus i alla fall. Det är töväder för det mesta om dagarna och det rinner i bäckarna i skogen (det ligger fortfarande tjocka lager med is ovanpå). Mer och mer i skogen blir isfritt så snart kan man gå var man vill igen, yippeee.  Har inte hunnit fota blommorna i trädgården än, det kommer senare.

Vi har suttit i uterummet och fikat på eftermiddagarna i flera dagar nu. Jag har sått lite mer frön och även planterat om en kaktusdahlia knöl som jag sparade från förra året. En del hade börjat gro och det blev flera plantor av den mycket stora knölen (vi får se om de andra vill gro också).

This entry was posted in Framsidan, Min trädgård, Vårkänning. Bookmark the permalink.

2 Responses to Törs man säga att våren är här nu?

  1. Anita says:

    Vår ja, fast vi hade minusgrader inatt och det verkar det bli inatt också. Så den meteorologiska våren har nog inte kommit ännu. Men visst känns det vårlikt och det är ju så härligt med ljuset.

    Det låter härligt med krokus. Vi kommer nog inte att få några lökväxter i år för en kanin har flyttat in i vår trädgård. Vi har kämpat hela vintern för att stänga ute honom men han hittar hela tiden nya ställen att ta sig in. Och krokusarna brukar ryka jäms med marken. Liksom tulpanerna. Vi får väl hoppas på påskliljorna. När isen har smält (det är rena isbanan på gräsmattan) ska vi ge oss ut och försöka få till ett ordentligt stängsel. Så att vi åtminstone får ha flox och annat ifred. Typiskt när vi har lyckats klara rådjuren så får vi problem med kanin istället.

    Jag sådde mina tomater i lördags och dom har redan börjat komma upp. 8 sorter men jag ska bara ha 1-2 av varje sort. Var förresten på Kistamässan i helgen. Köpte inte så mycket. Lite olika salladssorter som jag ska så. Ska satsa mycket på sallad i år tänkte jag. Har fått en drivbänk som man kan sätta ovanpå en pallkrage. Tänkte försöka komma igång med salladssådden redan i april.

    Ha det så bra! Njut av vårsolen och fikastunderna i uterummet.

    Kram Anita

  2. Anita says:

    Hur går det med dina krokusar och övriga vårtecken? Igår såg jag i varje fall snödroppar i mitt Månskensland. Alltid något som inte kaninen verkar gilla. Och vi är översvämmade av fåglar i trädgården. Har nog aldrig sett så många koltrastar på en gång. Har lagt ut äpplen och dom är som tokiga. Jordnötter och viltfröblandning går åt i en rasande fart. Jag matar fåglarna för att dom ska stanna kvar här i vår och sommar och äta upp flugor, myggor och ohyra. Tjänster och gentjänster🙂

    Hoppas ni får en fortsatt skön helg. Vi ska åka och lyssna på “Rain – a Tribute to the Beatles” ikväll. Det ska bli kul.

    Kram Anita

    PS! Konstigt! Jag kan inte längre kommentera utan att vara inloggad. Försöker igen efter att ha loggat in så får vi se om det fungerara.

Leave a Reply

