Världen genom en strut

Witchy har blivit kastrerad (tänk jag trodde man sa steriliserad om en tik,  men vad vet jag). Hon började bli mer påverkad av löp i somras och då  märktes det att hon var skendräktig vilket det aldrig gjort tidigare. Eftersom vi blev tvungna att ge henne en p-spruta igen innan vi åkte iväg till Australien över julen så ville inte veterinären att vi skulle göra det igen, det ökar risken för juvertumörer. Och eftersom livmoderinflammation är väldigt vanligt på äldre tikar så valde jag operation. Något jag varit väldigt tveksam till hittills, varför utsätta hunden för operation i onödan tyckte jag då. Men, livmoderinflammation vill man ju inte att hon ska få heller så av två onda…..

10 dagar ska hon ha den här struten på i alla obevakade situationer, vilket betyder nästan jämt för snabb är hon och nu börjar det väl klia lite i stygnen så hon försöker klia sig med baktassen, inte så lyckat och även skrapa av sig struten med framtassen, går inte heller  och komma åt med nosen och slicka vilket inte alls går. Och så får hon bara gå korta promenader i koppel, 100m i alla fall i en vecka. Det är nog det jobbigaste säger hon.  Hon blev ju opererad igår så än så länge har det gått bra, hon sov hela natten, var nog lite groggy fortfarande när vi hämtade henne och idag har hon kunna ligga i sin korg i vardagsrummet när jag suttit och tittat på TV.  Matte är nog den som är mest orolig (som vanligt då alltså). Men det ska bli så skönt när 10 dagar är avklarade och stygn borttagna även om hon inte får börja gå långa promenader och klättra i träd direkt då heller.

Idag har det varit kallt och ruggigt och imorse snöade det för fullt, brrr.

This entry was posted in Vanliga dagar, Vårkänning, Witchy. Bookmark the permalink.

2 Responses to Världen genom en strut

  1. Anita says:

    Stackars Witchy som måste gå med en strut på huvudet. Men jag tror att ni gjort helt rätt. Min Old English Sheepdog ‘Honey’ fick juvertumörer men väldigt sent i livet. Det som hon inte klarade var livmoderinflammationen. Vi opererade henne när hon fick det men det var för sent. Hon repade sig aldrig. Så även om det är jobbigt med operationen så kommer ni att ha igen det. Min Honey dog när hon var 12 år gammal. Om vi opererat henne i förebyggande syfte (som ni gjort med Withsy) hade hon säkert blivit äldre, trots juvertumörerna.

    Hoppas annars att du njutit av våren idag. Det finns jättemånga blåsippor i backarna nu. Imorgon ska jag åka till mitt speciella blåsippsställe med kameran i högsta hugg. Hoppas fånga “lite blått”.

    Ha en fortsatt skön helg!

    Kram Anita

  2. Anita says:

    Så krångligt det har blivit att kommentera på WordPress, man måste vara inloggad. Men som tur var låg i varje fall min kommentar kvar efter inloggningen …🙂

Leave a Reply

