Hösten är på gång

Nätterna är kallare och vädret är mer ostadigt också. Idag kom plötsligt en rejäl störtskur på eftermiddagen trots att solen lyste och det var ganska varmt. Lika snabbt som det började slutade det. Gräset växer så det knakar nu, regn och lite svalare är perfekt. Jag klippte gräset idag trots att det regnat, det hade hunnit bli så långt så jag chansade, antagligen får jag väl klippa igen imorgon om det torkar upp men det gör inget.

Klematis Jackmanii har blommat lite mindre i år än tidigare år, kanske har det haft att göra med den kalla våren och försommaren och sedan den intensiva hettan. Nu ser det ut som om den slutat för i år, den växer tillsammans med klematis Cardinal Rouge och den har blommat rikligt, fortfarande lite knoppar kvar så några fler blommor blir det nog. Den klematis som överraskat oss i år är den nyaste vi har som jag ju tyvärr glömt namnet på, den blommar massor, den växer i lite mer skugga än de andra två och jorden är väldigt lerig där så det kanske underlättat när det var som varmast.

IMG_0385_edited-1

IMG_0608

Nedan är den klematis jag inte minns namnet på, kanske någon känner igen den:-)

IMG_0618

 

This entry was posted in Fototeman, Min trädgård. Bookmark the permalink.

One Response to Hösten är på gång

  1. Anita says:

    Oj, har ni haft regn idag. Det har vi klarat oss ifrån. Men det kan ju vara väldigt lokalt. I somras när många delar av Stockholm fick översvämningar så var det snustorrt här. Jag trodde jag läste fel när jag läste översvämningsrubrikerna.

    Vilka fina klematis ni har. Cardinal Rouge är ju väldigt vacker. Tyvärr kan jag inte hjälpa till med namnet på den nedersta. Roligt att den blommar så rikligt. Skugga gillar dom nog så det kan ju ha med det att göra. Vi har en Madame Julia Correvon och den brukar blomma till oktober trots att den står i värsta solgasset. Den har redan slutat, troligen pga den heta sommaren. I juli var den helt täckt med blommor så allt kom nog då.

    Önskar dig en fin helg!

    Kram Anita

Leave a Reply

