Så var det dessa vildsvin igen då

Är inte vildsvin nattdjur, som ska vara väldigt skygga och hålla sig undan oss?

Jag anser mig nog vara en djurvän och förstår att alla djur har någon funktion i vårt ekosystem (utom möjligen fästingar). Men ibland blir det lite för mycket när vi stöter på flera vildsvin mitt på dagen i strålande solsken bara ungefär 20 meter från våra hus. Det finns en liten skog som ligger mellan vårt radhusområde och en grusväg som leder upp till Vällingby Brukshundsklubb. Jag gick igenom den skogen häromdagen när jag var på väg ut för att leta svamp. Som tur var hade jag inte hunden med mig för mitt i denna lilla skog prasslade det plötsligt till och ungefär 20 meter eller mindre framför mig springer 4-5 halvstora vildsvin tvärs över stigen! De var på väg ner mot fältet där det nu efter många års neglekt växer massor med granar (en gång i tiden var det jordbruksmark som sköttes om), detta fält ligger alltså också mellan radhusområdet och grusvägen. Förr gick vi ofta snett över detta fält när vi kom hem från skogen men numera håller vi oss därifrån eftersom vildsvinen tycks gilla att gömma sig bland granarna.

De här vildsvinen jag såg verkade knappt ha märkt mig men de har väl så pass gott luktsinne att det nog gjort det. Lite kymigt faktiskt. När de är så där nära bebyggelse får de inte skjutas heller och jag är övertygad om att svinen faktiskt förstått det och söker sig närmare och närmare bebyggelse. Innan de kalla vintrarna 2009 hade vi inga problem med vildsvin i skogen här. Det är naturskyddsområde och det har alltid funnits gott om rådjur och även ibland älg. Eftersom vildsvinen kan få många ungar och även fler kullar om året har de såklart ökat explosionsartat och nu känns det som om det gått ur hand helt enkelt. De är inte så skygga längre för de har blivit för vana vid människor. Jag har alltid min hund kopplad i skogen, hon är valp och inkallningen är inte tillräckligt bra för att jag ska våga ha henne lös (med tanke på vildsvin, mountainbikes, joggare, hästar och ev hundrädda människor, plus att det är koppeltvång i naturskyddsområdet) men ibland går hon i lång lina och det kan ju räcka för att hon ska kunna komma så pass nära ett buskage där det ligger ett vildsvin som såklart inte kan veta om hon har vänliga avsikter eller inte. De kan knappast förstå att hon är i koppel och att hon inte kan komma åt dem.

Såhär brukade det se ut på golfbanan med jämna mellanrum innan de satte upp elstängsel. Nu kommer vildsvinen ut på fältet bredvid istället och nästan in i radhusområdet.

20121116-155135.jpg

This entry was posted in crisp, naturskyddsområde, vildsvin. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

