Nu har Talgoxarna flugit ut

Den 3 juni flög den första ungen ur boet. Efter att ha suttit i hålet väldigt länge flög den med ryslig fart rakt upp mot uterumstaket. Tyvärr verkar det som om den råkade ut för något rovdjur, fågel eller katt, för vi har inte sett den efter det. Idag flög två till ut och dem såg vi sittande i hortensian på hörnet av uterummet en bra stund. Sen flög de upp i björkarna vid staketet och vi såg en förälder mata dem där.

IMG_1517.CR2

Och så skulle jag ju lägga upp en liten video här men får meddelande att WordPress inte supportar video om jag inte uppgraderar till premium, som kostar pengar alltså. Och det tänker jag inte göra idag. Har gått att lägga upp videor förut…

This entry was posted in I holken, Min trädgård, Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Nu har Talgoxarna flugit ut

  1. Anita says:

    Vilken fin bild på talgoxen. Men den kan ju ha klarat sig även om ni inte sett den. Vi hoppas på det. Har du kunnat lagt upp videor på WordPress förut? Det har aldrig jag kunnat, har i alla år fått meddelandet att jag måste uppgradera först. Jag löste det så att jag la upp klippet på YouTube och länkade till det. Men då måste man ju ha ett YouTube-konto förstås.

    Idag blåser det enormt här och det drar in moln. Vi behöver mer regn så det gör inget om det kommer lite i eftermiddag. Vi har ju bevattningsförbud så trädgården får klara sig på det som kommer ner från skyn. Vi får vattna med kanna men det blir ju bara lite stödvattning här och där, främst grönsakerna.

    Kram Anita

    • Cathy says:

      Oj oj ja, här blåser det storm nu och regnet vräker ner. Visserligen har jag bett om regn ett bra tag nu men det blev lite väl mycket på en gång😊. Var ut en liten kort runda med Crispie vid lunch och oj vad blött det blev. Mötte en kompis som berättade att hon stött på ett vildsvin häromkvällen när hon gick upp i skogen☹usch och usch. Måste nog skriva till kommunen igen och säga till. Det har varit lugn på grisfronten väldigt länge nu, grisarna har kanske fått ungar senare i år pga kyla och torka.

      Vi såg i alla fall de tre ungar som vi säkert vet klarat sig under kvällen igår, de var runt i trägården och upp i våra björkar. Den första kan ju ha varit runt omkring den också, det är ett himla kvittrande av både talgoxar och pilfinkar. Och nu har vi blåmes i holken på andra sidan huset också, hur långt de kommit vet vi inte. Det har inte hörts så mycket inifrån den förrän precis i dagarna.

      Jag har youtube konto så det var ju bra tips att gå via dem för att kunna lägga upp video i wordpress. Det minns jag att man fick göra i början när wordpress blev mer vanligt men sen är jag nästan säker på att jag kunna lägga upp video direkt. Kanske i annat format än mov som videor från Canon systemkameran blir. Fast nu har jag ju oftast lagt upp på facebook så jag kan ha fel😊.

      Hoppas din trädgård får ordentligt med vatten utan att slå ner allting.

      Kram, Cathy

Leave a Reply

