Australien och andra resor

Bättre sent än aldrig har väl sällan passat in så bra som på den här sidan. Det är nästan dags för nästa resa, om det blir någon, det får framtiden i plånboken utvisa.

Några bilder kan det bli här från vår senaste resa då vi var runt en hel del. Resan började från Arlanda till Qatar, med Qatar Airways som var det bästa näst Singapore airline hittills. Jättegott om plats på planet och en fantastisk lounge i Doha. Kan rekommenderas. Vi flög till Melbourne den här gången då Qatar inte flyger till Sydney. Jag har lagt upp alla bilder i Picasa web album också, det går, hoppas jag, att se dem HÄR

Massor med godsaker stod uppdukade hela natten i loungen på Doha flygplats.

Vi landade mitt i natten i Melbourne så då var det bara att åka till hotellet och sova lite. Dagen efter blev det rejält varmt, vi vandrade runt lite i Melbourne och tog det lugnt.

En tur i Botaniska trädgården hann vi med och jag såg flera av mitt favorit träd, Jacaranda.

Från Melbourne flög vi så upp till Cairns och dag 1 där åkte vi upp till en liten by ovanför Cairns som heter Kuranda. Dit åkte vi cable car men tillbaka tog vi järnvägen.

Cairns var en mysig ganska liten stad som så klart lever mycket på turister som dyke och snorklar ute på barriär revet, plus alla andra vattensporter. Vi åkte ut till Green Island som är den första ön i barriär revet, vi snorklade inte men åkte i en glasbottnad båt och såg fiskar och koraller (tyvärr inga färger för nästan alla färger filtreras bort genom vattnet så det mesta  såg lite beige ut).

Två dagar hyrde vi bil och åkte runt lite, bland annat norrut till Port Douglas där vi åkte med en gammal hjulångare in i mangroven där det fanns krokodiler, vi såg några små krokodiler som inte ville vara med på bild.

Det var stinger säsong uppe i “the wet tropics” så man kunde inte bada hur som helst. Stingers är maneter som är riktigt otäcka och kan göra en rejält sjuk. Vi stränderna fanns skyltar som varnade och sa vad man skulle göra om man blev stungen.

Efter en vecka i Cairns flög vi ner till Sydney och spenderade ett par dagar hos Rons syster och svåger innan vi tog tåget The Indian Pacific ner till Adelaide. Det kommer snart……

I Sydney var det ganska svalt och en hel del mulet den här dagen. Vi vandrade runt lite och bara insöp atmosfären. Nere vid Darling harbour var det som vanligt full fart och mycket folk.

I botaniska trädgården finns massor att se och fotografera. Den här vita liljan tyckte jag mycket om.

och träden som var klädda i plast….

för att hindra den här gynnaren från att klättra upp och förstöra barken.

Efter bara 3 dagar i Sydney satt vi oss på tåket till Adelaide, The Indian Pacific. Lite lyxigare än att resa med vanligt tåg men också långsammare så det var en övernattning på tåget och ett kortare stopp i Broken Hill (där serien The Flying Doctors spelades in) och den serien följde man ju troget på TV så det var kul att få se stället i verkligheten.

Förutom att de kom till vår kupe och serverade kaffe och vin innan middag etc så kunde man gå ut till ett litet pantry och hämta själv.

vi hade egen toa och dush i kupén också.

Och innan middagen kom hon som var får värdinna och serverade vin – och inga små mängder heller:-)

Vi kom till Broken Hill ganska tidigt på morgonen dag 2 och fick en timme där, vi tog en busstur som körde oss runt hela stan. Det var svårt att fota genom bussens rutor i ganska starkt solsken. Men en bild på den berömda School of the Air fick jag i alla fall.

Ju närmare vi kom Adelaide desto torrare blev det. Den här gången var det rejält varmt i Adelaide och marken vi åkt genom var väldigt torr och med den typiska röda jorden.

Australiens landsbygd är oändlig.

Adelaide den här gången blev VARM, förra gången vi var här, 2009 så hade de en ganska sval period vid nyår, runt 24 grader bara vilket ju var perfekt för oss. Nu, eller då kanske jag ska säga om nyår 2012, blev det ganska snabbt 38grader, 40 grader och uppåt. Vi besökte Adelaide Zoo en av de varma dagarna och de sprutade svalt vatten över flera av djuren och många av de som äter frukt fick isglass. Här var i alla fall Surikaterna framme, ett av mina favoritdjur.

de bor i öken normalt men även de tyckte nog att var i varmaste laget.

Vi hyrde bil i Adelaide och vår resa gick vidare lite mer inland och första övernattningen var i Horsham, en trevlig liten stad. Det blev varmare och varmare och termometern i bilen visade på +44, det blev ännu lite varmare men det fick jag inget bra kort på.

det var verkligen varmt, vi hittade efter en lång resa ett ställe där man kunde få en kopp kaffe🙂 och en hot toast, det blåste och vinden var som en jättehet hårtork. Det var knappt att man orkade äta, konstigt nog så är det okay med varmt kaffe eller te fast det är så varmt – och kaffet här var gratis:-)

Det kändes lite underligt med stora julgranar och sånt när det var närmare 30 grader varmt sent på kvällen. Men vackert också.

2 Responses to Australien och andra resor

1. Anita says:

Alltid lika roligt att se resebilder. Godsakerna i loungen såg verkligen smaskiga ut. Jag skulle nog ha varit rädd för att försöka bada med tanke på maneterna. Kan tänka mig att dom bränns ganska bra. Och … tänk att jultomten har en egen brevlåda🙂

Ser fram mot fortsättningen av resan.

Kram
    Anita

• Cathy says:

Jag är ju ingen badfantast i vanliga fall heller men med maneter i vattnet skulle ingen få i mig ens med hjälp av vilda hästar🙂 det gick bra att bada om man ville ute vid barriär revet men vi nöjde oss med att titta på när andra snorklade och sånt.